2/09/2015

Viikonloppua odotellessa

Idag var första dagen på länge som jag var ensam med barnen på morgonen, vilket var egentligen helt skönt. 
Nu slapp jag osäkerheten gällande jag skall/får hjälpa till ("PAPPA SKA" dittan och "DU SKA INT" dattan). Detta betyder alltså också att jag kommer att ha huset för mig själv igen under dagarna, vilket är säkert det bästa med att hostpappas sjukledighet tog slut. Det är inte precis som om han skulle störa på nåt vis, men när han under de senaste månaderna har varit hemma under dagarna har jag för det mesta hållit mig undan i mitt rum då jag har varit hemma. 
En annan grej som nu kommer att åter normalställas är matlagningen. De senaste månaderna har jag lagat mat åt förutom mig och pojken, också åt hostpappa, vilket har gjort att pressen på att laga mat har varit större. Låter löjligt, men ni har ingen aning om hur pinsamt det kan kännas att servera brända fiskpinnar då det är någon annan runtbordet än jag och pojken.


Veckan har först börjat men jag har redan hela veckoslutet bokat!
På fredagen åker jag in till Hamburg för att träffa Felicia, och senare går vi och ser Fifthy Shades Of Gray tillsammans med hennes mamma.
Efter bion blir jag faktiskt och sova i Hamburg, ensam på ett hostel (lite skrämmande måste jag erkänna). Jag, en annan finsk au pair och ett par Erasmus-utbytesstuderande åker tidigt på lördagmorgon till Köln för att fira karnevalen där! Vi drar en galen move och festar hela dagen samt natten i Köln, och åker tillbaka till Hamburg på morgonkvisten. Här man kanske bör nämna att en väg tar sext timmar med buss, så galet är det verkligen.



Fasching, karnevalen alltså, är en tradition de firar årligen i Tyskland. Jag vet inte allt för mycket om den, förutom att den är störst i Köln och att det går i stort sätt ut på en jättelik maskerad med parader och skoj!
Alla dagisar och skolor firar det också, så t.ex lilla tösen här hemma skall vara utklädd till inget mindre än prinsessa på fredagen. Ser fram emot att uppleva det hela med iver!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti