3/21/2015

Bananplättar & solförmörkelser

Igår, fredagen den 20.3 svepte skuggan av månen över Nordeuropa. Harmade över att jag inte hade skaffat skyddsbrillor i tid, så jag fixade ihop en enkel projektor av en papplåda istället. Vet inte rikigt hur det hela fungerar, men resultatet var i alla fall att jag såg solförmörkelsens projektion upp och nervänt innifrpn lådan. Hade helt glömt bort att hostpappa undantagsvis jobbade hemmifrån, så skrämde skiten ur mig när en röst plötsligt frågar om "jag är OK?". Jag tror inte jag kan beskriva hur dum jag kände mig där jag satt på terassgolvet med huvudet inne i en papplåda.. inte något som normala personer håller på med varje förmiddag lixom.



Hostmamma och hostpappa åkte iväg redan lite över 14, och kom hem först 21 tiden, så hade en ovanligt lång dag igår. Dock blev tiden inte alls lång.
Ganska genast efter maten kom en klasskamrat till grabbem för att leka. De lekte mest för sig själva, och just före jag sökte den yngsta från dagis lagade jag bananplättar som mellanmål åt dem (två ägg + en banan, lätt som en plätt), vilket de uppskattade stort. När vi väl var hemma med tösen lekte vi lite med Barbien och byggde med Duplo. Sedan föreslog jag att vi alla skulle gå ut en sväng i det fina vädret, så vi for alla ut för att hoppa och leka lekar på trampolinen. Måste nog säga att jag är ytterst tacksam för att jag har barnasinnet kvar, det gör barnvaktandet så mycket lättare när man leker med.
 När vi återvände in lekte vi lite med Barbien igen, och sedan byggde vi tillsammans med de tre barnen koija utav filtar och dynor. Hux flux var klockan 18 och pojkens lekkamrat blev hämtad av sin mamma. Måste säga att jag är lite stolt över mitt smaltalk med mamman, om situationen hade kommit för sex månader sedan skulle jag säkert mest sett ut som ett dummt frågetecken och begärt pojken att översätta.
När jag blev ensam med "mina" barn började jag fixa ihop kvällsmål utav pizza och färsk ananas. Härifrån gick tiden som på smort då den rutinerade kvällssysslorna satte igång.

Kvällsmål - TV - pyjamas & tvätta tänderna & läsa saga med tösen - TV med pojken

Sedan kom föräldrarna hem. Under vardagarna brukar pojken göra sig färdig efter att man är färdig med den yngre, men idag är det fredag, så han fick vara längre upp då det var fredag. Så vi myste tillsammans med godis och film tills jag blev ledig.


Egentligen hade vi planer på att åka till Hamburg ikväll för att kolla in folkfesten (Ekenäsmarknade i större skala), men det skall regna, så jag sa att jag skippar den här gången. Har inte alltför stort lust att cykla 20min till tågstationen i ösregn för att vara genomblöt hela kvällen. Överväger att hämta snacks och öl från Rewe och köra filmkväll.

1 kommentti:

  1. Bananplättarna är supergoda att göra som våfflor också. Precis samma ingredienser, smör i våffeljärnet å så smeten i :)

    VastaaPoista