1/26/2015

Tre störande saker i mitt liv i Tyskland

1. Folk lägger näsan i blöt, med kall ton

Här är de inte sena med att informera en främling om de inser att denna gör något fel eller på ett fel vis. Folk här blandar sig i i saker som inte överhuvudtaget har något med dem att göra. I Finland bryr sig folk skit i om du cyklar på gågatan eller utan cykellampa. Att du har dina fötter på bänken i tåget stör ingen annan än konduktören och ingen säger åt dig att du själ störm då du laddar din mobil på kafét (annan kund, inte personal). Alla situationer har faktiskt ägt rum ett eller flera gånger.
Att en random gubbe vände sig om på sin bänk på tågstationen (som inte var tyst precis) för att i en väldigt sarkastisk ton ryta "NI PRATAR ÅTMINSTONE HÖGT OCH TYDLIGT" åt mig och en annan tjej kan jag fortfarande inte fatta. Jag är lika störande högljudd både här och i Finland, men i Finland ger man högst en irriterad blick.
Säkert är det även en bra sak att folk är ärliga och är inte rädda för konflikt utan säger sin åsikt, men ibland tycker jag att man kunde sköta sitt iställe, eller åtminstone frammföra sitt ärende sakligt. Har kännt mig påhoppad pga. av de löjligaste sakern allt för många gånger.

2. Svaren kommer på engelska

Detta gäller inte nära på alla tyskar, men nog en stor del. När man kommit hit för att stanna 9mån önskar man att gärna att kunna använda sin tyska och förbättra den. Min tyska är inte perfekt, varken gramatiskt eller till uttal, men jag blir utan problem förstådd. Ni har ingen aning om hur många gånger jag har pratat tyska med betjäningen, men de svarat på engelska. Inte bara den första meningen, utan vi sköter hela konversationen på detta vis. Jag på tyska och hen på engelska. Detta händer i butiker, kafér, i taxin, på tåget och på krogen, vilket är så frustrerande att det gör mig galen. Jag kan förstå att de är trötta på turister som kan typ en fras, och sen inte förstår ett dugg när du fortsätter på tyska, men om kunden pratar tyska svarar man väl för fan inte på engelska?!?

3. Regnet

Vi har haft snö här exakt två gånger, båda gångerna försvann snötäcket på en dag. Då det inte är kallt är all nederbörd naturligtvis regn, vilket det kommer en hel del då vi har havsklimat. Då man måste ta cykeln eller bussen vart man än är påväg är man inte alltför förtjust i dethär ändlösa hundvädret.



Juldagens väder

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti