11/16/2014

Åter igen uppdate


torsdagen var det St. Martins marknad inne i stan, så vi åkte ner ett varv med barnen efter att hostmamma kom från jobbet. Blev riktigt taggad inför de kommande julmarknaderna! Det var en skön blandning av Ekenäs-marknaden (som jag missade i år!) och julmarknaden vi såg i Frankfurt två (?) år sen.
Där åt vi bla. Schmalzkuchen, brända mandlar och Currywurst!

Schmalzkuchen, små friterade degklumpar, påstördda med pudersocker.
Himelskt!

fredagen hade vi språkkurs på dagen som vanligt, och bestämde träff för kvällen med Melissa och Natalia. Det blev en kväll för sig..
Egentligen var planen att ta en drink halv sex tiden, och sedan gå och bowla, men den ideé sket sig då vi blev upplysta om att det var happy hour från 17-19. Jumbo drinkarna var till samma pris som de 'vanliga' drinkarna (4,90€!!), så vi hällde ner en hel del tills klockan blev sju, och fortsatt i samma takt tills klockan blev nio. Sedan styrde vi stegen mot en liten 24h kiosk var vi köpte lite mera drickbart och parkerade våra rumppor på en bänk inne i stan. När vi traskade iväg i riktningen för nästa pub hör vi ett "Exuse me. Are you from Finland?" bakom oss. Pafft stirrar vi alla på de två grabbarna när jag får ur mig ett "yes" och nästa fråga är om jag pratar tyska. Snart kom det fram att jag har mött dessa killar ett par veckor sedan på stan tillsammans med Daniel och Yuxin före vår festnatt i Vamos. Snacka om random?

Efter en öl och lite käk på nästa pub konstaterar vi att det nog är dags att återvända hem. I denna stund kläcker Natalia ur sig att hon inte kommer att hinna till sitt sista tåg.
Detta resulterade i att Natalia sov över hos mig, efter en förjävlig hemresa (a whole another story), och höll mina hostföräldrar vakna halva natten då hon sprang upp varje timme för att spy.
Nej. Det var inte pinsamt nästa dag. Inte alls. Jag trodde jag skulle dö.
 Att låta henne sova över var det sämsta beslutet någonsinn.
Som tur tog mina hostföräldrar det förvånandsvärt bra och bara skrattade åt situationen. Jag tyckte inte att det var lika lustigt.



lördagen efter att jag skickat iväg Natalia med morgonbussen sov jag långt in på dagen och gick ut på en promenad med Melissa senare. På kvällen bestämde vi oss för att göra ett nytt försök på bowling, denna gång med Daniel, Helena och Melissa. Bowlinghallen var fullbokad så vi drog oss på en drink istället. Senare joinade Daniels två tyska kompisar, så ska om de leder oss till några tyska bekantskaper!
Denna kväll var vi dock hemma redan halv elva.



Idag (söndag) bjöd barnes farfar familjen på buffé morgonmål på en restaurang. Utbudet var helt sjukt enormt och det var lite Sverigebåten fiilis över det hela. Skulle ha tagit bilder men det kändes för pinsamt, haha! På kvällen tog vi en te-dejt med Melissa och gick ut för en kort promenad. Resten av dagen har jag myst hemma med familjen, helt trevligt det också ibland!



Alltså. Jag skall försöka skärpa mig med bloggande så ni slipper så här skitlånga uppdate-inlägg..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti